system abs

Co to jest ABS i jak działa?

Niewątpliwie we współczesnych czasach producenci samochodów starają się wyprodukować auto bezpieczne. W związku z tym jednym z istotnych elementów bezpieczeństwa, który opracowały laboratoria samochodowe jest system ABS. Zapewne wiele osób zastanawia się co to jest ABS i jak działa. Otóż, ABS to system wspierający bezpieczeństwo jazdy, który jest obecnie obowiązkowym wyposażeniem aut sprzedawanych w Polsce.

Jego głównym zadaniem jest utrzymanie właściwego toru jazdy podczas hamowania oraz uniknięcie trwałego zablokowania kół samochodu. Istotnymi podzespołami systemu ABS są w szczególności: czujniki prędkości obrotowej kół, pompa z elektrozaworami, sterownik oraz instalacja elektryczna.

Jak działa ABS?

Prędkość obrotową kół podczas hamowania monitorują czujniki ABS. W sytuacji kiedy dojdzie do zablokowania koła albo jego prędkość obrotowa jest znacząco mniejsza od pozostałych, sterownik ABS uruchamia wówczas pompę. Zmniejsza ona ciśnienie płynu hamulcowego, który podawany jest do zacisku tego koła. Wtedy na przestrzeni jednej sekundy ABS wykonuje nawet kilkadziesiąt cykli regulacji ciśnienia w układzie hamulcowym. Czujniki prędkości obrotowej kół pracują wówczas w czasie rzeczywistym i w momencie, kiedy prędkości kół się wyrównają, ABS zaprzestaje reagować. Występują systemy ABS, które potrafią sterować siłą hamowania każdego z kół pojazdu oddzielnie. Co bardzo ważne dzięki takiemu działaniu skracają drogę zatrzymania przy równoczesnym zachowaniu sterowności. Natomiast wersje ABS sprzed lat obniżały ciśnienie płynu w całym układzie i zachowanie sterowności odbywało się przy wydłużonej drodze hamowania.

Czy system ABS może się uszkodzić?

Czujniki ABS, znajdują się w samochodzie obok przekładni wyrównawczych bądź w pobliżu piast kół. Mają one zastosowanie w systemach ABS, ESP oraz ASR. Są bardzo ważnym elementem bezpieczeństwa jazdy i dlatego też znajdują zastosowanie w wielu systemach pojazdów. Ponadto mają bezpośredni wpływ na komfort oraz dynamikę jazdy. Poza tym przyczyniają się do mniejszego zużywania paliwa. Dlatego ze względu na sposób działania można wyróżnić czujniki pasywne oraz czujniki aktywne. Jedną z zalet czynników aktywnych jest to, iż działają według zasady Halla. Dzięki temu rozpoznają ruchy zarówno w przód, jak i w tył. Z pewnością ich dodatkowym atutem jest bardzo duża odporność na takie czynniki zewnętrzne jak zmiany temperatury oraz wibracje. ABS tak jak każdy inny element samochodu może ulec uszkodzeniu. Przyczyn awarii systemu ABS jest wiele. Wśród nich można wyróżnić między innymi: przerwanie lub zwarcie przewodów, zbyt duży luz łożysk kół, uszkodzenie koła sygnałowego, zanieczyszczenie czujników oraz inne wewnętrzne zwarcia.

Polecamy: Automatyczna skrzynia biegów – jak prawidłowo z niej korzystać?

Gdy awaria daje o sobie znać…

Podczas awarii należy przede wszystkim zwrócić uwagę na uszkodzenia i zanieczyszczenia czujnika. W dalszej kolejności należy odczytać pamięć błędów modułu sterującego. Ponadto trzeba sprawdzić czy wszystkie wtyczki przewodów czujnika są odpowiednio połączone. Poza tym należy wykluczyć ich przerwanie oraz korozję. Uszkodzenie systemu ABS sygnalizowane jest przede wszystkim zapaloną kontrolkę ABS, oraz blokadą kół podczas hamowania,

Na koniec, gdy wiemy już co to jest system ABS i po zapoznaniu się z zasadami jego działania można powiedzieć, że nie jest łatwo wykryć taką awarię. A zatem aby tego dokonać, warto wykorzystać informacje producenta.

Autorem tekstu jest wypożyczalnia samochodów Auto Kruczek. Więcej ciekawych porad znajdziesz na blogu wypożyczalni. Zapraszamy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *